Terug naar de schoolsite!

dinsdag 12 september 2017

BC.: "de kermis"

Deze week komt het thema "kermis" aan bod. In het taalmoment konden de kinderen heel veel vertellen over de verschillende attracties die op alle kermissen, van groot tot klein aan bod komen.
Nieuwe hoekjes worden aangeboden: de watertafel met de eendjes, de timmer- werkbank,...
Deze week maken we popcorn en gaan we op vrijdagmorgen een bezoekje brengen aan de verschillende kermis kramen en wat we allemaal kunnen zien. Als het weer het toelaat natuurlijk! 😉









Kleurplaten om te kiezen, de draaimolen, de vliegtuigen, de botsauto's.









Spel met de dobbelsteen en de eendjes. We kijken hoeveel stippen we hebben gegooid en dan doen we "evenveel" eendjes in de kom.









Vandaag hadden de kinderen de kans om te schrijfdansen binnen het thema van de kermis.  Op muziek konden ze rond de draaimolen rondjes draaien met hun zelfgekozen wasco's. Dit is voor iedereen een "moetje", als voorbereiding op de schrijfbewegingen en het losmaken van de pols en vingers.










Bij de active wall, kunnen de kleuters hun taal oefenen, er steken nieuwe prenten in over de kermis en alle kleuren.

















Naar aanleiding van ons nieuw liedje "'t Is kermis" en de begintoon met de blokfluit aangaf, vroegen de kinderen mij of we ook nog andere muziekinstrumenten in de klas hadden? Natuurlijk hebben we dat, een hele muziekkoffer vol... . Toen hebben we muziekinstrumenten waargenomen en er een blinddoekspel mee gespeeld. Welk instrument hebben jullie gehoord? Elke kleuter mocht een instrument kiezen en laten horen aan zijn geblinddoekt vriendje.


Daarna was het tijd om popcorn te maken. De klas was ontdubbeld en de andere kinderen konden ook bij juf Lies popcorn maken.


Grappig was het wel, toen alle popcorn klaar uit de machine kwam. 😊












 Daarna lekker smullen!



In de plasticinehoek werden puntzakken, plastiek bakjes aangebracht en  konden de kinderen oliebollen maken, frietjes, brochetten... . 




























Ook in de klas van juf Lies konden de kinderen popcorn maken en lekker smullen.











Kleurenspel met de kermis eendjes. Zet de juiste kleintjes bij mama eend.


Samen met de kinderen van juf Hilde gingen we op stap naar de kermis.



















De kinderen kwamen heel wat te weten. Waarom staat er een caravan tussen de kramen?
Met hoeveel kindjes kan je in de jeep zitten. Hoeveel auto's staan er klaar? Waar koop je de kaartjes? Wat bedoelen de symbolen om de kassa bij de Crazy Dance?